Wat drink je dan wel?

‘Wat wil je drinken? Rood, wit of rosé?’ Een veelgehoorde zin bij binnenkomst bij een etentje, verjaardag of feestje.  Wanneer je je hele volwassen leven al alcohol drinkt, lijkt het soms of er weinig alternatieven zijn voor ‘iets fris’.

Het tegendeel is waar. De non-alcoholische markt is booming. Er zijn ontelbare lekkere drankjes die geen alcohol bevatten. En steeds meer, aangezien de industrie de uit Engeland overgewaaide trend van alcoholvrije drankjes ook in Nederland lijkt te ontluiken. In Engeland zijn er zelfs dry-bars waar alles alcoholvrij is en er allerlei exotische mocktails worden geserveerd.

Het zoeken van een alternatief voor alcohol is het eerste waar je praktisch mee aan de slag kan als je stopt met drinken. Kijk wel uit dat veel drankjes veel suiker bevatten. Hoewel het belangrijk is maar 1 ding tegelijk aan te pakken (ga dus alsjeblieft niet stoppen met drinken en op dieet tegelijkertijd!), is het wel goed je hiervan bewust te zijn. Maar ook als je een beetje op de suiker wilt letten zijn er nog overvloedige mogelijkheden.

Leuk kan het zijn je drankje op te leuken met verse takjes munt, schijfje limoen, ijsblokjes. Zoek iets wat bij je past en je lekker vindt.  Verder ben ik helemaal fan geworden van goede thee van losse theeblaadjes. Er is hier een oneindigheid aan smaken in te koop. En goede thee blijkt zo’n complexe en verfijnde smaak te hebben dat dit ook goed als pairing met een luxe etentje te combineren is. Er zijn zelfs theesommeliers, hoe leuk is dat! Tea and food pairing specialist, theesommelier, theeboek, theecursus Moet je wel een beetje een theeleut zijn natuurlijk ?

Maar ook de sapsommelier is inmiddels geen vreemde meer. Zeker in het hogere segment van restaurants. En denk dan niet aan de standaard sapjes zoals appelsap die we kennen, maar het gaat hier om allerlei mixen van groenten, kombucha, kruiden, pepers. En in vrijwel elke horecagelegenheid staan tegenwoordig 0.0 bieren en mocktails op de kaart.

Dat de industrie van alcoholvrije dranken in opmars is blijkt wel uit het groeiende aanbod van alcoholvrije wijnen, bier en kruidendrankjes waar je allerlei leuke mocktails mee kunt maken. Zelf ben ik vooral fan van de Noughty alcoholvrije sparkling chardonnay van Thomson&Scott, Thomson & Scott | Noughty Alcohol-free Chardonnay and Rosé | Prosecco (noughtyaf.com)  een geweldig merk. En ik houd van drankjes met gember of peper die net even die kick geven die je soms mist in ander alcoholvrij. Maar er zijn ook veel andere kwalitatief goede alternatieven om leuke drankjes mee te maken, denk aan Nona, Lyre’s, Seedlip, Gimber.

Je alcoholvrije drankjes kun je bestellen op internet bij diverse aanbieders, bijvoorbeeld bij https://www.nixennix.com die in Haarlem de eerste alcoholvrije slijterij opende.

Nog even een tip als je net bent gestopt met alcohol. Vervangende gewoontes aanleren werkt het beste als je iets van de omstandigheden wijzigt. Als je iets nieuws uitprobeert.

Dat zal ik even uitleggen: Wanneer jij dagelijks een fles wijn dronk, je begon bijvoorbeeld tijdens het eten koken en dit ging verder de avond door en je gaat dit op dezelfde manier vervangen door een hele fles alcoholvrije wijn, dan is de kans groot dat je blijft verlangen naar die ‘echte’ fles wijn. Alles in die alcoholvrije fles laat je namelijk weer denken aan ‘the real thing’. De alcoholvrije fles ziet er namelijk hetzelfde uit, je ritueel is hetzelfde. Het lijkt er allemaal veel te veel op. Maar het is nooit helemaal hetzelfde, het effect dat alcohol je geeft zit er immers niet in. Je houdt daarmee het verlangen naar alcohol als het ware in stand.

Hetzelfde geldt voor 0.0 bier. Ga er niet 10 van achterover slaan.. neem er 1 of 2. Doe dat niet elke dag maar wissel in soorten drankjes. Ik heb overigens gemerkt dat, nu ik geen alcohol drink, mijn tempo van drinken veel lager is ?Verander dus ook bij een alternatief drankje de omstandigheden. Kies een ander soort drankje, maak er iets bijzonders van, drink het op een ander moment, ga ergens anders zitten, houdt het bij 1 speciaal glas (alcoholvrij bier bijvoorbeeld) en ga dan weer verder op iets dat helemaal niet lijkt op alcohol en waarmee je dit dan niet associeert. Bijvoorbeeld een mocktail, gemberbier of verschillende soorten thee. Kies wat werkt voor jou en experimenteer vooral.

Vervang het een kortom niet klakkeloos door het ander. Wanneer je wat kleine dingen verandert aan je ritueel associëren je hersenen dit niet meteen met je oude gewoonte maar kunnen er nieuwe verbindingen in je hersenen ontstaan waardoor het verlangen naar alcohol minder wordt en je nieuwe gewoontes kunt inprenten.

En wat dan te drinken op dat feestje, etentje of verjaardag? Maak het jezelf in het begin makkelijk door van tevoren te bedenken wat je gaat drinken, wat je gaat antwoorden als dit wordt gevraagd. Licht je omgeving in als je voor de eerste keer op een etentje of feestje komt, zodat er rekening met je gehouden kan worden en er andere dan alcohol bevattende drankjes beschikbaar zijn. Als je het lang genoeg volhoudt raakt je omgeving vanzelf gewend is mijn ervaring! Alle begin zal  even wennen zijn, maar na verloop van tijd heb je vanzelf je favoriete alcoholvrije stijl gevonden!

Wil je hier mee aan de slag? Begin met een challenge van 30 dagen alcoholvrij!

Of pak het meteen wat intensiever aan met een traject van 8 weken individuele coaching.

Proost op je gezondheid!

Ester